سختی گیر رزینی

 

 

سختی آب :

به مجموعه املاح کلسیم و منیزیم درآب گفته می شود. شایان ذکر است که املاح فلزاتی چون آهن ، آلومینیوم ، روی و …نیز باعث مقدار کمی سختی در آب می شوند .

لزوم حذف سختی :

بالا بودن سختی در آب های آشامیدنی باعث ایجاد امراض مختلف می شود. همچنین در آب های صنعتی بالا بودن سختی ، موجب تشکیل رسوب ، افزایش افت فشار در طول مسیر لوله ، کاهش عمر سیستم های لوله کشی و نشست در سیستم می شود .

موارد کاربرد سختی گیر :

دستگاه های سختی گیر جهت حذف یا کاهش مقدار سختی آبهای آشامیدنی ، آب مورد استفاده در دیگ های بخار و سیستم های گرمایش و سرمایش مورد استفاده قرار می گیرند . حد مجاز سختی در ابهای آشامیدنی حدود ۲۵۰ میلیگرم در لیتر به ازای کربنات کلسیم و حد مجاز سختی آب تغذیه دیگ های بخار در جدول ذیل آورده شده است :

 

بیشتر از ۲۷

( بیشتر از  ۴۰۰)

 

 

۲۷-۱۷

(۴۰۰-۲۵۰)

 

 

۱۷-۱۰

(۲۵۰-۱۵۰)

 

 

۱۰-۰

(۱۵۰-۰)

 

فشار کار دیگ های بخار

(PIS) BAR

 

۲

 

 

۱۰

 

 

۴۰

 

۷۵

 

حد مجاز سختی PPM یه ازای CACO

 

 

 

 

روش های سختی گیر آب :

عمل جدا کردن سختی موجود در آب با استفاده از روش های زیر انجام پذیر است :

  • روش آب آهک سرد COLD LIME PROCESS
  • روش آب آهک گرم HOT LIME PROCESS
  • روش تعویض یونی ION EXCHANGE PROCESS

 

لازم به ذکر است که با استفاده از روش آب آهک ، سختی موجود در آب ، به طور کامل گرفته نمی شود و مقداری از سختی در آب باقی خواهد ماند .

با استفاده از آب آهک گرم مقدار کدری ، قلیائیت ، سختی ، سیلیس ، آهن و سایر فلزات سنگین کاهش یافته و آب خروجی حاصله در درجه حرارتی حدود ۶۰ درجه سانتیگراد وارد سیستم می شود . اما یکی از متداول ترین روش های کاهش سختی آب استفاده از روش تعویض یونی با استفاده از خاصیت رزین ها می باشد که سختی گیرهای این شرکت یا استفاده از این روش طراحی و ساخته می شوند .

مکانیزم سختی گیری :

عمل سختی گیری در دستگاه سختی گیر با عبور آب از روی رزین های کاتیونی انجام می پذیرد. با عبور آب از بستر رزین املاح کلسیم و منیزیم موجود در آب در برخورد با مولکول های رزین جانشین یون سدیم یا هیدروژ‍ن موجود در رزین می شوند. آب نرم بدون سختی از انتهای بستر رزین جمع آوری و برای مصرف به سیستم هدایت می شود .پس از مدتی یون های کلسیم و منیزیم به طور کامل جانشین یون سدیم یا هیدروژ‍ن موجود در زرین شده ، بنابراین رزین قابلیت تبادل یونی خود را موقتا از دست می دهد و باید به وسیله نمک طعام یا اسید احیا شود تا خاصیت تبادلی خود را مجددا به دست آورد .

احیا رزین ها :

رزین جهت به دست آوردن مجدد خاصیت خود برای جذب املاح کلسیم و منیزیم باید احیا شود. احیا رزین شامل چهار مرحله به شرح ذیل می باشد :

  • شستشوی معکوس
  • تزریق ماده شیمیایی احیا کننده
  • شستشوی آهسته : برای تماس بهتر و تسهیل در تبادل یونی ماده احیا کننده با یون های کلسیم و منیزیم گرفته شده توسط رزین .
  • شستشوی سریع : به خاطر حذف باقی مانده ماده احیا کننده برای آماده شدن دوباره دستگاه

سختی گیر های دنیای صنعت :

سختی گیرهای دنیای صنعت بر اساس استاندارد ASME طراحی و در سه مدل کنترل :

الف) دستی با استفاده از شیر فلکه های برنجی یا چدنی

ب) نیمه اتوماتیک با استفاده از شیر های چند راهه

ج) اتوماتیک با استفاده از شیر های چند راهه اتوماتیک ساخته می شود .

مخزن سختی گیرها از ورق فولادی ، با عدسی های محدب فوقانی و تحتانی بوده و با توجه به ضریب خوردگی مجاز، طراحی و ساخته می شوند . کلیه سطوح رنگ زدائی شده ، سپس سطوح مجاور با مایع با رنگ اپوکسی و سطح مجاور با هوا توسط ضد رنگ و رنگ روغنی رنگ آمیزی می شوند و یا استفاده از ورق گالوانیزه گرم ایرانی ساخته می شوند . در قسمت فوقانی ، آب خام به وسیله آب پخش کن های مخصوص به طور یکنواخت بر روی سطح رزین پاشیده می شود . و در قسمت تحتانی آب سختی گیری شده توسط استرینرهائی که به تعداد مناسب و برحسب آبدهی خروجی بر روی عدسی دوبل ، طراحی و نصب گردیده اند جمع آوری می شود . مخزن آب نمک از جنس پلی اتیلن می باشد و کلیه شیر ها و اتصالات روی دستگاه نصب شده و به طور کامل عرضه می شوند .

مزایای سختی گیر های دنیای صنعت :

  • سختی گیرهای دنیای صنعت در ۱۵ ظرفیت مختلف طراحی و ساخته می شوند که سعی شده در این ۱۵ ظرفیت طیف وسیعی از احتیاجات مورد نیاز تامین شود سیستم های خاص نیز بر اساس درخواست، طراحی و ساخته می شوند .
  • طبق سفارش و در مورد احیا با اسید کلیه سطوح فلزی در تماس با آن با استفاده از مواد مقاوم در برابر اسید به طور کامل پوشش داده می شود .
  • رزین مورد استفاده از نوع کاتیونی پلی استایرن بوده و جهت جلوگیری از عبور رزین از استرینرها ، دو لایه شن سیلیسی با دانه بندی و ارتفاع مناسب بین استرینرها و بستر رزین قرار می گیرد .
  • در طراحی و محاسبه ابعاد سختی گیرهای ساخت این شرکت با در نظر گرفتن حداکثر انبساط رزین ها فضای خالی کافی و مناسب در بالای بستر رزین در نظر گرفته شده تا از به هدر رفتن رزین ها جلوگیری به عمل آید .
  • با استفاده از سایز مناسب (شیر و لوله ) افت فشار به حداقل می رسد .
  • سختی گیرهای این شرکت با دو مانومتر و دو شیر نمونه برداری ورودی و خروجی عرضه می شوند .
  • کلیه اطلاعات و نقشه های راهنمای نصب در اختیار خریداران قرار می گیرد .